PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA NR 2 W PASŁĘKU
Podtypy:
SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA (KLASY II – III)
Pasłęk, 2017 r.
Opracował zespół w składzie:
Małgorzata Gawrysiuk
Marzena Pankiewicz
Małgorzata Purzycka
Małgorzata Cytrycka
Justyna Konopacka
Renata Groń
Wstęp
Podstawa prawna
I Misja szkoły. Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej
II Wizja szkoły. Sylwetka absolwenta
III Cele pracy wychowawczej
IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Zdrowy styl życia
V Umiejętności uniwersalne
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
V Ewaluacja Programu Wychowawczego
Aneks nr 1 - rok szkolny 2018/2019
Aneks nr 2 - rok szkolny 2019/2020
Aneks nr 3 - rok szkolny 2020/2021
Aneks nr 4 - rok szkolny 2021/2022
Wstęp
Szkoła Branżowa I Stopnia Nr 2 w Pasłęku (z podtypami: Szkoła Branżowa I Stopnia - klasy I i Zasadnicza Szkoła Zawodowa – klasy II-III) wchodząca w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku jest szkołą środowiskową, do której uczęszcza 115 uczniów. Jest to głównie młodzież z terenów wiejskich.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Branżowej I Stopnia opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania oraz zestawem programów nauczania z uwzględnieniem wymagań zawartych w podstawie programowej.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów młodzieży.
Program określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych i działań profilaktycznych skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Podstawowym celem realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym, które mogą mieć negatywne skutki dla ich osobowości i zdrowia.
Modyfikacja Programu poprzedzona zostało ewaluacją wcześniejszych programów: Szkolnego Programu Profilaktyki i Szkolnego Programu Wychowawczego, realizowanych w roku szkolnym 2016/2017, przeprowadzoną wśród uczniów, nauczycieli i rodziców oraz diagnozą mającą na celu bieżącą identyfikację czynników ryzyka i przejawów zachowań dysfunkcjonalnych występujących wśród uczniów.
Realizacja Programu Wychowawczo - Profilaktycznego w Szkole Branżowej I Stopnia i Zasadniczej Szkole Zawodowej Nr 2 w Pasłęku jest wspólną sprawą, wspólnym dziełem całej szkolnej społeczności. Przyjęte cele są możliwe do realizacji. Są one dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, i nauczycieli.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny zakłada:
Ø zadania wychowawcze w celu pomocy we wszechstronnym rozwoju osobowości ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym:
· kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności
· kształtowanie postaw patriotycznych
· kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur
· budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji
Ø rozumienie profilaktyki jako procesu zmierzającego do:
· wspierania pełnego rozwoju uczniów w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego
· wspomagania uczniów w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu
· ograniczania i likwidowania czynników zaburzających ten rozwój i zdrowe życie
· współpracę pomiędzy nauczycielami, dyrekcją szkoły, uczniami i rodzicami w celu osiągnięcia pożądanych efektów w sytuacjach problemowych
· kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się presji społecznej
· kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego w sposób konstruktywny
· promocję zdrowia (programy propagujące zdrowy styl życia bez nikotyny, alkoholu, narkotyków i innych uzależnień)
Założenia pracy wychowawczo - profilaktycznej oparte są na dokumentach prawnych regulujących zasady funkcjonowania organów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku.
Zadania nauczycieli określa Statut Szkoły.
Zadania wychowawcy wymienia Statut Szkoły.
Zadania pedagoga szkolnego wymienione są w Statucie Szkoły.
Zasady współpracy nauczycieli i rodziców określa Statut Szkoły.
Prawa rodziców znajdują się w Statucie Szkoły.
Prawa i obowiązki uczniów wyszczególnione są w Statucie Szkoły.
Zasady oceniania zachowania uczniów reguluje dokument Wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku.
Procedury Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych porządkują sposoby działania w sytuacjach napięcia, stresu czy destabilizacji ładu i porządku.
Podstawa prawna
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
· Obowiązujące Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
· Statut Szkoły.
I Misja szkoły
„ UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA”
Seneka
Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej:
„BUDOWA KOMPLEKSOWO ODDZIAŁUJĄCEGO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MAJĄCEGO NA CELU WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBISTY UCZNIÓW W WYMIARZE INTELEKTUALNYM, PSYCHICZNYM, SPOŁECZNYM, ZDROWOTNYM, ESTETYCZNYM, MORALNYM
I DUCHOWYM”
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II Wizja szkoły
„WYCHOWANIE CZŁOWIEKA ODPOWIEDZIALNEGO, ŚWIADOMEGO PODEJMOWANYCH DECYZJI I OTWARTEGO NA ŚWIAT”
Dążeniem Szkoły Branżowej I Stopnia Nr 2 w Pasłęku i Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 2 w Pasłęku jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Sylwetka absolwenta Branżowej Szkoły I Stopnia nr 2 w Pasłęku
Absolwent potrafi:
a) wykonywać pracę zgodnie z wyuczonym zawodem i odnajdywać się na rynku pracy,
b) określić swoją wartość i podejmować decyzje dotyczące dalszej drogi rozwoju osobistego i zawodowego,
c) uczyć się, wykorzystując technologię informacyjną, selekcjonować wiedzę,
d) nawiązywać pozytywne relacje z innymi i pracować w grupie,
e) adaptować się do wymagań nowych środowisk,
f) eksponować swoje mocne strony i umiejętności, odkrywać zdolności,
g) wyrazić swoje opinie zgodnie z zasadami asertywności,
h) bronić swoich racji, przestrzegając zasad poprawnych relacji interpersonalnych,
i) przestrzegać zasad dobrych obyczajów i kultury,
j) kierować się w codziennym życiu zasadami etyki, moralności i tolerancji,
k) być kreatywnym i przedsiębiorczym,
l) być odpowiedzialnym za własne słowa i czyny,
m) szanować i kultywować tradycje rodzinne, regionalne i narodowe,
n) dbać o środowisko naturalne,
o) być gotowym do realizacji życiowych planów i marzeń,
p) w pełni wykorzystywać talenty i predyspozycje,
q) dbać o zdrowie i sprawność fizyczną.
III Cele pracy wychowawczej
Cel główny:
Wychowanie w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Cele operacyjne:
Sfera fizyczna (F)
Ø zdobywanie wiedzy i kształcenie umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych:
propagowanie zdrowego stylu życia bez nikotyny, alkoholu, narkotyków i innych uzależnień
popularyzacja działalności sportowej
uczenie racjonalnego odżywiania
wskazywanie współczesnych zagrożeń zdrowia
budowanie równowagi i harmonii psychicznej
osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności
ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału
kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej
Ø poszerzanie i ugruntowanie wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków oraz wspieranie rozwoju uczniów:
motywowanie i kształtowanie właściwej postawy wobec nauki i pracy
wyrównywanie szans edukacyjnych
rozwijanie uzdolnień i talentów
wdrażanie do korzystania z osiągnięć współczesnej technologii w ramach podnoszenia kompetencji informatycznych
kształtowanie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości
poszanowanie godności człowieka
poszanowanie i kultywowanie tradycji rodzinnych, regionalnych, narodowych
tworzenie atmosfery życzliwości i wzajemnego szacunku pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami
Ø kształtowanie osobowości w wychowankach, tj.:
motywacji jako podstawy do pracy nas sobą, odkrywania osobistych możliwości
motywacji wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego poszukiwania ważnych dla siebie wartości, ich hierarchizacji i dokonywania wyborów w każdej sytuacji
umiejętności określania osobistych potrzeb i interesów oraz ich zaspokajania na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych
umiejętności konstruktywnego, realistycznego określania osobistych celów życiowych, ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie
umiejętności brania na siebie odpowiedzialności za siebie i za efekty swojego postępowania wobec innych
szacunku dla dobra wspólnego w społeczności szkoły i w innych społecznościach, w których przyjdzie im funkcjonować
umiejętności niezbędnych do przygotowania się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w demokratycznym państwie, zgodnie z przekazem tradycji kulturowej i poczuciem więzi z otoczeniem społecznym ( rodzina, środowisko lokalne, region, państwo)
umiejętności intrapsychicznych i interpersonalnych, umożliwiających rozpoznawanie i wyrażanie osobistych możliwości, potrzeb, zachowań i postaw w sytuacjach społecznych oraz do komunikowania się z innymi ludźmi i ich rozumienia
postaw prospołecznych i umiejętności wchodzenia w konstruktywne relacje na terenie szkoły rozumianej jako wspólnota nauczycieli i uczniów
IV Zadania wychowawczo - profilaktyczne
Realizacja zadań jest wspólnym działaniem dyrekcji, nauczycieli, pedagoga, nauczyciela bibliotekarza, pielęgniarki. Szkołę w działaniach wychowawczych wspierają rodzice i przedstawicie instytucji współpracujących ze szkołą.
Zakres działań jest zgodny z rocznym Planem Pracy Szkoły.
Zadania wychowawczo – profilaktyczne realizowane są w sześciu obszarach:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Zdrowy styl życia
V Umiejętności uniwersalne
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.
2.Zapoznanie uczniów każdej klasy z uregulowaniami Statutu Szkoły i WZO. |
S
S |
Rozpoczęcie roku szkolnego, zapoznanie ze Szkolnym Programem Wychowawczo- Profilaktycznym, Statutem Szkoły, Procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych
Ślubowanie klas pierwszych.
Podanie treści dokumentów na lekcjach wychowawczych. Upowszechnienie dostępu do nich. |
wychowawcy klas I pedagog |
IX 2017
IX 2017
Rok szkolny |
Uczeń: - zna treść podstawowych dokumentów
- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja
- zna nowych kolegów i nauczycieli
-respektuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym
|
3.Stosowanie procedur demokratycznych. |
S |
Wybory samorządów klasowych i Samorządu Uczniowskiego. |
opiekun Samorządu Uczniowskiego |
IX 2017 |
Uczeń: - zna procedury wyborów do SU - uczestniczy w wyborach do SU - dokonuje odpowiedzialnych wyborów |
4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych I obywatelskich.
|
D,S |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek), walentynki, mikołajki klasowe;
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka. |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii, wychowawcy klas Samorząd Uczniowski |
Rok szkolny (X, XI, XII, II, III, IV) |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
-zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
-dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje,
- przestrzega norm współżycia społecznego |
5.Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki w środowisku. |
S |
Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów i ich rodziców, Ogólnopolski Tydzień Kariery dla uczniów i gimnazjalistów, Dni Rodziny dla uczniów i lokalnej społeczności.
Udział młodzieży w przedsięwzięciach szkolnych i lokalnych
|
dyrekcja nauczyciele
|
Rok szkolny |
Uczeń: - czuje się członkiem szkolnej społeczności
- dostrzega rolę i znaczenie szkoły w lokalnym środowisku - wzrost zaangażowania uczniów w działaniach szkolnych i lokalnych |
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia. |
S |
Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne), przestrzeganie zasad savoir-vivre.
Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole. Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań. Pokazywanie właściwego wzorca |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie - potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole i poza nią - w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe |
2. Umożliwianie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych.
|
I |
Tworzenie sytuacji dających możliwość sprawdzenia kulturalnych nawyków poprzez organizację: wycieczek, wyjść do teatru, kina, uczestniczenie w imprezach organizowanych przez szkołę i miasto, obchody rocznicowe miasta Pasłęka
Nocny maraton lektur. Uczestniczenie w Narodowym Czytaniu. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa –Priorytet 3 ( złożenie wniosku i zaplanowanie realizacji działań na rok 2017/2018). |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń : - uczestniczy w szkolnych wycieczkach, wyjściach do teatru, kina, w szkolnych i lokalnych imprezach
|
3. Rozwijanie obowiązkowości i punktualności uczniów. |
S |
Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego.
Organizacja zajęć dotyczących planowania i oceniania własnego procesu uczenia się.
Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych. Stosowanie w szkole jednolitego systemu usprawiedliwień nieobecności i zwolnień z zajęć. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień. Konsekwentne przestrzeganie procedur w przypadku wagarów uczniów.
|
Nauczyciele i wychowawcy |
Rok szkolny
|
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach - umie zaplanować i obiektywnie ocenić własny proces uczenia się
-wyróżniający się uczniowie są nagradzani za wzorowe wywiązywanie się ze szkolnych obowiązków
-wychowawcy i nauczyciele są jednomyślni w usprawiedliwianiu nieobecności i zwolnień zgodnie z WZO |
4. Kształtowanie postaw prawdy i uczciwości. |
S,E |
Piętnowanie ściągania i posługiwania się efektami cudzej pracy. Przestrzeganie praw autorskich.
Docenianie zachowań uczniów, którzy potrafią przyznać się do winy.
|
nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: - zna prawo autorskie i konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania prawa - potrafi przyznać się do niesamodzielności w wykonywaniu zadania i ponieść konsekwencje - naprawia błąd – samodzielnie wykonuje zadanie |
|
|
|
|
|
|
5.Kształtowanie wrażliwości estetycznej |
E |
Kształtowanie poczucie estetyki w miejscu nauki i najbliższego otoczenia oraz w odniesieniu do własnego wyglądu. |
nauczyciele, pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń: - dba o wspólne mienie - dba o własny wygląd |
6.Kształtowanie estetyki języka |
I |
Troska o poprawność językową, walka z wulgaryzmami. |
nauczyciele, wszyscy pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń: - dba o kulturę słowa - reaguje na wulgaryzmy |
7. Kreowanie właściwych postaw wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły. |
S,D |
Przypominanie zasad właściwego postępowania, okazywania szacunku w szkole i poza nią. |
nauczyciele, wszyscy pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie
- okazuje nauczycielom i innym pracownikom szkoły należny im szacunek |
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
|
|||||
1.Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań. |
I |
Koła zainteresowań ze szczególnym uwzględnieniem edukacji informatycznej, matematycznej i przyrodniczej.
Udział w konkursach. Udział w konkursach dotyczących kwalifikacji zawodowych.
Udział w kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe. |
nauczyciele instruktorzy, nauczyciele przedmiotów zawodowych
|
Rok szkolny |
Uczeń: - uczestniczy w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania -odnosi sukcesy w konkursach - poszerza wiedzę, umiejętności i zdobywa kwalifikacje zawodowe - rozwija zdolności - realizuje pasje |
2.Rozwijanie samodzielności i przedsiębiorczości. |
S |
Warsztaty, lekcje wychowawcze na temat twórczego myślenia jako drogi do sukcesu. |
Pedagog, nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: - potrafi samodzielnie planować i realizować wyznaczone cele
|
3.Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
E |
Pomoc pedagoga, wychowawcy, stworzenie IPET i arkusza wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze.
Budowanie klimatu akceptacji, poszanowania i wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych.
Diagnoza uczniów ze specyficznymi trudnościami.
Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ze szczególnym uwzględnieniem edukacji informatycznej, matematycznej i przyrodniczej.
|
Pedagog, nauczyciele, wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - jest objęty indywidualną opieką pedagogiczno- psychologiczną
- uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych, specjalistycznych i dydaktyczno- wyrównawczych
- ma wsparcie w pokonywaniu wszelkich trudności - dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi - dobrze czuje się w szkole - uzupełnia braki w wiadomościach i umiejętnościach - zna przyczyny swojego niepowodzenia i konsekwentnie go eliminuje |
4.Diagnozowanie sytuacji konfliktowych. |
S |
Podejmowanie działań w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Warsztaty na temat pokojowego rozwiązywania konfliktów.
|
Pedagog, wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - zna i stosuje metody pokojowego rozwiązywania konfliktów W szkole panuje dobra atmosfera pracy. |
5.Rozpoznanie potrzeb uczniów. |
S |
Diagnozowanie uzdolnień, potrzeb i możliwości uczniów.
Pomoc w wypełnianiu wniosków o stypendia, współpraca z MOPS, policją i innymi instytucjami.
|
pedagog wychowawcy
|
Rok szkolny |
Potrzeby ucznia są rozpoznawane i zaspakajane. |
6. Wychowanie do życia w rodzinie. |
S, D |
Dni Rodziny – spotkanie pokoleń, wykład, warsztaty, zabawy kształcące umiejętność rozumienia różnych ról w życiu rodzinnym, uczące prawidłowej komunikacji.
Przedmiotowe zajęcia edukacyjne wskazujące na wagę rodziny w życiu jednostki i społeczeństwa.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
|
Pedagog, nauczyciele, wychowawcy,
|
VI 2018
Rok szkolny |
Uczeń: -rozumie znaczenie rodziny w życiu każdego człowieka
-umie podjąć określone role w życiu rodzinnym
- zna sposoby prawidłowego komunikowania się w rodzinie - umie rozwiązywać konflikty rodzinne |
7.Edukacja regionalna. |
S |
Możliwość uczestniczenia w imprezach regionalnych (np. jarmarki, festyny, odpusty) poprzez wystawianie własnych stanowisk.
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w imprezach o charakterze lokalnym i regionalnym - zna regionalne obrzędy, tradycje, rodzinne zwyczaje |
8.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji.
9.Pomoc w podjęciu właściwych decyzji zawodowych. |
E
S,I |
Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, zdobywania kwalifikacji zawodowych, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia. Spotkania z przedstawicielami zakładów pracy. Udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia.
Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu maturalnego.
Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Ogólnopolski Tydzień Kariery.
|
wychowawcy doradca zawodowy nauczyciele przedmiotów zawodowych nauczyciele przedmiotów ogólno- -kształcących pedagog |
Rok szkolny |
Uczeń: -potrafi wyznaczać życiowe cele , - świadomie podejmuje decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym,
- może liczyć na profesjonalną pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej |
10.Rozwijanie umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych. |
I |
Stwarzanie możliwości do przygotowania i wygłoszenia na forum przygotowanych przez ucznia prezentacji, referatów, przemówień. |
nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: - jest przygotowany do wystąpień publicznych merytorycznie i psychicznie |
11.Objęcie opieką uczniów słabszych. |
S |
Prowadzenie zajęć dydaktyczno –wyrównawczych, przedmiotowych zajęć dodatkowych i indywidualnych konsultacji.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Indywidualizacja pracy według zaleceń PPP.
Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia.
Praca z uczniem drugorocznym i mającym trudności w nauce.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ze szczególnym uwzględnieniem edukacji matematycznej i polonistycznej.
|
nauczyciele pedagog wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - jest objęty opieką związaną z pokonywaniem przez niego problemów z przyswajaniem wiedzy i umiejętności
- uczestniczy w zajęciach i dydaktyczno-wyrównawczych
- dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi
- dobrze czuje się w szkole - ma wsparcie w pokonywaniu wszelkich trudności -uzupełnia braki w wiadomościach i umiejętnościach - zna przyczyny swojego niepowodzenia i konsekwentnie go eliminuje |
12.Promowanie indywidualizacji kształcenia, promowanie uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce. |
I |
Zachęcanie do udziału w konkursach, konkursach z zakresu kształcenia zawodowego, olimpiadach przedmiotowych. Prowadzenie kół zainteresowań.
Prezentowanie sukcesów uczniów (eksponowanie zdobytych dyplomów i wyróżnień, prezentowanie osiągnięć na forum klasy i szkoły oraz na zebraniach z rodzicami, przyznawanie nagród rzeczowych, itp.)
|
wychowawcy nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: - wszechstronnie rozwija intelekt, - bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych -bierze udziału w różnorodnych projektach edukacyjnych, - jest doceniany na forum szkoły |
13.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowanie wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Wymiana zagraniczna, praktyki zagraniczne; udział w targach rolniczych.
Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
|
Nauczyciele informatyki, nauczyciele, bibliotekarz |
Rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności, - poznaje kulturę innych narodów |
IV Zdrowy styl życia
|
|||||
1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. 2.Integracja osób niepełnosprawnych z klasą oraz pomoc w poprawnym funkcjonowaniu ucznia w szkole. 3.Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. |
S. E
S
S, E
|
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych. Spotkania z rodzicami. Diagnoza problemów w kl. I.
Rozpoznanie problemu, zapoznanie z dokumentacją ucznia. Pomoc szkoły rodzicom dziecka niepełnosprawnego.
1. Wycieczki klasowe i szkolne. 2. Uroczystości klasowe i szkolne.
|
dyrekcja pedagog wychowawcy klas I nauczyciele
|
IX 2017
IX/X 2017 Rok szkolny
Rok szkolny |
Uczeń: -czuje się w szkole dobrze -utożsamia się z zespołem klasowym -buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie
-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy
|
4. Promowanie aktywności fizycznej. Rola i znaczenie turystyki, sportu masowego w życiu młodego człowieka, wpływ ruchu na stan psychofizyczny człowieka. |
F |
Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała. Lekcje wychowawcze i tematyczne promujące aktywny styl życia. Aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego. Zachęcanie do udziału w reprezentowaniu szkoły w zawodach sportowych oraz kibicowanie takiemu działaniu. Zasady bezpiecznego organizowania wycieczek pieszych i rajdów. |
Wychowawcy nauczyciele wf pielęgniarka
|
Rok szkolny |
Uczeń: -jest świadomy, że ruch ma istotny wpływ na stan fizyczny i psychiczny człowieka
-chętnie uczestniczy w zajęciach w-f oraz w wybranych formach aktywności fizycznej
|
5.Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
c) profilaktyka przeciw uzależnieniom od narkotyków, dopalaczy i innych środków zmieniających świadomość |
F |
Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. · lekcje wychowawcze i tematyczne na temat uzależnień · filmy na godzinie wychowawczej · tablice informacyjne · ulotki, broszury · zajęcia warsztatowe · współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki · pedagogizacja nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
Rok szkolny |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem.
|
6. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu. |
I, D |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. |
nauczyciele informatyki
|
Rok szkolny |
Uczeń: - jest świadomy zagrożeń związanych z Internetem, cyberprzemocą, - zna skutki uzależnień od komputera i telefonów |
7. Współpraca z właściwymi służbami i instytucjami. |
I, D |
Współpraca z policją i strażą miejską. Patrole na terenie szkoły i terenie przylegającym do szkoły. |
Dyrekcja, pedagog, nauczyciele, wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - czuje się bezpiecznie na terenie szkoły. |
8. Racjonalne odżywianie. |
F |
Lekcje wychowawcze i tematyczne dotyczące zdrowego odżywiania. Lekcje wychowawcze i tematyczne na temat bulimii i anoreksji, a także otyłości u nastolatków. Organizowanie w szkole Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania. |
wychowawcy nauczyciele języków obcych, chemii, biologii pielęgniarka |
Rok szkolny
XI 2017 |
|
9. Bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły. |
F |
Monitoring szkoły. Edukacja młodzieży i pracowników szkoły na temat zachowania w przypadku zagrożenia terrorystycznego. Przestrzeganie procedur w przypadku zagrożenia terrorystycznego. |
dyrekcja, nauczyciele, pedagog, pielęgniarka, pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń: - czuje się bezpiecznie na terenie szkoły - zna procedury w przypadku zagrożeń |
V Umiejętności uniwersalne
|
|||||
1.Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii, emocji, dobrego komunikowania się z innymi. |
S, E |
Zajęcia warsztatowe uczące komunikacji niewerbalnej, aktywnego słuchania, stosowania wypowiedzi w języku Ja, postawa asertywna. Wycieczki klasowe i szkolne |
pedagog wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: jest tolerancyjny i życzliwy -precyzyjnie formułuje myśli -zabiera głos w dyskusji - umie słuchać -rozróżnia uczucia agresywne jako niepożądane i asertywne jako pożądane. |
2.Nabywanie umiejętności uczenia się. |
I |
Zapoznanie uczniów z higieną pracy umysłowej.
Zapoznanie z metodami i technikami uczenia się, sposobami poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
|
wychowawcy nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: -pracuje w miarę swych możliwości -korzystając z pomocy nauczycieli uczestniczy w dodatkowych zajęciach -pokonuje napotykane trudności -dokonuje samooceny -posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotów nauczania i potrafi z nich korzystać -umie znaleźć potrzebne mu informacje -potrafi posługiwać się określonymi narzędziami i urządzeniami -umie zaplanować swoją pracę, szanuje czas swój i innych -naukę i obowiązki szkolne traktuje jako element budowania swojej przyszłości zawodowej - jest świadom konieczności ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wymaganiom współczesnego świata |
3.Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji. |
S |
Integracja uczniów w klasie: zajęcia integracyjne.
Udział uczniów w zajęciach z wychowawcą. Rozmowy z pedagogiem szkolnym. Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania własnej wartości. |
pedagog wychowawcy |
IX 2017
Rok szkolny
|
Uczeń: -potrafi rozwiązywać sytuacje trudne
|
4.Nabywanie umiejętności pracy w grupie. |
S |
Zadania do realizacji w losowo wybranych grupach. Uroczystości klasowe i szkolne.
Udział w realizowanych projektach i praktykach zagranicznych.
|
nauczyciele wychowawcy
|
Rok szkolny |
Uczeń: - Stosuje normy współżycia w klasie, szkole i środowisku -umie żyć i pracować w grupie, stosuje się do obowiązujących w niej norm i reguł, ale nie bezkrytycznie
- pracując w zespole ma świadomość, że realizuje nie tylko swoje cele osobiste, ale także ogółu, |
5.Promowanie uczniów zdolnych, wyróżniających się zachowaniem i wynikami w nauce oraz zaangażowaniem w życie szkoły. |
I |
Nagradzanie uczniów najlepszych pod względem wyników nauczania i uzyskiwanej frekwencji nagrodami rzeczowymi podczas apeli szkolnych. |
dyrekcja wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń : -samodzielnie i aktywnie uczestniczy w lekcjach -ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji ( bierze udział w konkursach, olimpiadach)
-potrafi i chce samodzielnie korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy -w pełni wykorzystuje swoją wiedzę i pomaga innym w rozwiązywaniu problemów -bierze czynny udział w życiu klasy i szkoły - jest motywowany do pracy nad sobą i doskonalenia swoich wartości życiowych
|
6.Przybliżenie zasad tolerancji. |
E |
Zajęcia na godzinach wychowawczych i zajęciach lekcyjnych ( w tym szczególnie: język polski, historia, religia). Zajęcia warsztatowe – współpraca z organizacjami i instytucjami i centrami profilaktycznymi. |
wychowawcy nauczyciele |
Rok szkolny |
Uczeń: -lubi ludzi -umie zachować się odpowiednio wobec wszelkich odmienności - szanuje godność i nietykalność drugiego człowieka - jest dumny ze swojego pochodzenia (dobry patriota) |
7,Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych. |
E |
Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, organizowanie zbiórek pieniędzy i innych rzeczy dla potrzebujących( udział w akcjach: „Nakręć się na pomaganie”, Szlachetna paczka”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Góra Grosza”, pomoc zwierzętom w pasłęckim schronisku, zbieranie plastikowych korków na potrzeby finansowe chorego dziecka). Pomoc koleżeńska (pomaganie w nauce).
|
Nauczyciele, samorząd uczniowski, pedagog, wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: -potrafi dostrzegać ludzi potrzebujących pomocy
-wie, jak im pomóc lub gdzie szukać pomocy (zna instytucje pomocy społecznej i wie jak do nich dotrzeć)
- bierze udział w akcjach charytatywnych, chętnie angażuje się w wolontariat |
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
1.Stworzenie warunków do wspierania rodziców w działaniach wychowawczych |
S |
Przedstawienie rodzicom zasad współpracy między nimi a szkołą. Wybór trójek klasowych. Wybór Rady Rodziców.
Współpraca nauczycieli z Radą Rodziców i pozostałymi rodzicami. Udział rodziców w organizacji imprez klasowych. Udział w tworzeniu szkolnej dokumentacji: Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Organizowanie spotkań klasowych z rodzicami. Organizowanie różnych form pedagogizacji rodziców (spotkania z pedagogiem szkolnym, prelekcje, konsultacje z udziałem zaproszonych specjalistów).
Organizowanie Dni Rodziny. |
Wychowawcy, rodzice, uczniowie |
IX 2017
Rok szkolny
VI 2018 |
Rodzice: - znają i rozumieją potrzeby szkoły - współdecydują o procesie wychowania w szkole
- znają podstawowe szkolne dokumenty, wiedzą gdzie w/w dokumentacja jest dostępna - angażują się w życie szkoły i klasy - uczestniczą w wywiadówkach - uczestniczą w pedagogizacji - znają i rozumieją problemy swoich dzieci -wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów |
2.Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
S |
Nawiązanie kontaktów z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze. Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Poszerzanie wiedzy rodziców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży.
|
|
Rok szkolny |
- znają i rozumieją problemy swoich dzieci -wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów - współuczestniczą w rozwiązywaniu konfliktów dzieci |
V Ewaluacja Programu Wychowawczego
1. Ewaluacja Programu Wychowawczego odbywa się co trzy lata poprzez:
· przeprowadzenie przez nauczycieli ankiet dla rodziców, uczniów i nauczycieli dotyczących spraw wychowawczych w szkole
· sporządzenie raportu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i jego analiza na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
· przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w Programie Wychowawczym
· podsumowanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej realizacji Programu Wychowawczego
· obecność uczniów na zajęciach szkolnych
· liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, edukacyjnych
· liczba uczniów z problemami wychowawczymi
· liczba uczniów biorących udział w konkursach, liczba finalistów, laureatów
· ilość wycieczek organizowanych przez szkołę
· liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły, uczestniczących w zebraniach
i wywiadówkach
· aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i w wydarzeniach pozaszkolnych
· umiejętności, wiedza i postawy uczniów
· samopoczucie uczniów zarówno w klasie i szkole, jak i poza nimi
· poprawa frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych
· przestrzeganie zasad sformułowanych w programie
· postęp w zachowaniu i nauce
· współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem
Obszar I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
Poszerzenie działań dotyczących zadania 1. Zmiana zapisu organizacji zajęć integracyjnych oraz wprowadzenie innych form integracji w klasach
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
|
1.Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.
|
S
|
Ślubowanie klas pierwszych, otrzęsiny. Zajęcia integracyjne.
Zajęcia integracyjne zaproponowane przez wychowawców (np. wycieczki, spotkania itp.)
|
wychowawcy klas I pedagog
|
IX 2017
|
Uczeń: - zna nowych kolegów i nauczycieli
|
Obszar III Równe szanse startu życiowego młodzieży
Kontynuacja zadania 13. Organizacja wycieczek dydaktycznych oraz wyjazdów na targi rolnicze oraz zwrócenie szczególnej uwagi na przeprowadzanie doświadczeń naukowych na zajęciach chemii, fizyki, biologii
Położenie większego nacisku na działania w zadaniu 3. Udzielanie pomocy dydaktyczno-wychowawczej uczniom w bieżącej pracy
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
|
|||||||
|
13.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowanie wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Wymiana zagraniczna, praktyki zagraniczne; udział w targach rolniczych.
|
Nauczyciele
|
Rok szkolny |
Uczeń: - rozwija zainteresowania i zdolności, - poznaje kulturę innych narodów |
|||||||
|
3.Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
E |
Pomoc pedagoga, wychowawcy, stworzenie IPET i arkusza wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze.
Budowanie klimatu akceptacji, poszanowania i wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych.
Diagnoza uczniów ze specyficznymi trudnościami.
Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ze szczególnym uwzględnieniem edukacji informatycznej, matematycznej i przyrodniczej.
|
Pedagog, nauczyciele, wychowawcy |
Rok szkolny |
Uczeń: - jest objęty indywidualną opieką pedagogiczno- psychologiczną - uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych, specjalistycznych i dydaktyczno- wyrównawczych - ma wsparcie w pokonywaniu wszelkich trudności - dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi - dobrze czuje się w szkole - uzupełnia braki w wiadomościach i umiejętnościach - zna przyczyny swojego niepowodzenia i konsekwentnie go eliminuje |
|
||||||
Kontynuacja zadania 6. Realizacja zajęć i warsztatów dotyczących zagrożeń współczesnego świata oraz Cyberprzemocy; uwzględnienie tych treści na zajęciach z wychowawcą i TI. Działania przeznaczone do realizacji we wszystkich klasach.
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
||||||
6. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu. |
I, D |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. |
nauczyciele informatyki wychowawcy
|
Rok szkolny |
Uczeń: - jest świadomy zagrożeń związanych z Internetem, cyberprzemocą, - zna skutki uzależnień od komputera i telefonów |
|
|||||
ANEKS NR 2
I. W roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Branżowej I Stopnia z oddziałami
Zasadniczej Szkole Zawodowej Nr 2 w Pasłęku została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo - Profilaktycznego. W raporcie opracowano następujące wnioski i rekomendacje z ewaluacji:
Wnioski:
1. Szkoła uczy młodzież wyznaczania życiowych celów.
2. Szkoła umożliwia pomoc przy wyborze ścieżki i kariery zawodowej.
3. Szkoła udziela wsparcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
Rekomendacje:
1. Należy zwiększyć ilość spotkań z przedstawicielami zakładów pracy.
2. Należy w większym stopniu uświadamiać uczniów i ich rodziców, że mogą liczyć na szkołę przy wyborze ścieżki kariery zawodowej;
II. W modyfikacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego zostały uwzględnione wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2018/2019:
1. Skuteczne udzielanie pomocy dydaktyczno-wychowawczej uczniom w bieżącej pracy i w ramach dodatkowych zajęć.
III. Wzięto również pod uwagę wniski z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożen związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
1. Działania: Znacznie wzmocnić działania z obszaru IV Zdrowy styl życia, pkt. 5.Profilaktyka uzależnień, a) profilaktyka antynikotynowa.
Modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2019/2020 w Szkole Branżowej I Stopnia z oddziałami Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 2 w Pasłęku została przeprowadzona na podstawie raportu ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, wniosków z nadzoru pedagogicznego, wniosków z diagnozy środowiska szkolnego, a także uwag wniesionych przez nauczycieli. Zmian dokonano w następujących obszarach:
III Równe szanse startu życiowego młodzieży.
IV Zdrowy styl życia.
ANEKS NR 3
I W roku szkolnym 2019/2020 w Branżowej Szkole I Stopnia w Pasłęku została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego: III Równe szanse startu życiowego młodzieży, 13.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.
W raporcie opracowano następujące wnioski i rekomendacje z ewaluacji:
WNIOSKI:
1. Szkoła zapewnia uczniom oraz rodzicom dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece, motywując ich tym samym do korzystania z nich.
2. Uczniowie uczestniczą w licznych wycieczkach dydaktycznych, wyjazdach na targi rolnicze. W ich opinii udział w tego rodzaju formach pomaga zdobyć wiedzę, rozwijać swoje zdolności i zainteresowania. Ten fakt potwierdzają również rodzice.
3. Rodzice mają dobrą orientację w internetowej aktywności swojego dziecka. W ocenie większości ankietowanych szkoła przekazuje wystarczające informacje na temat współczesnych zagrożeń i uzależnień od komputera, telefonu, itp. Niewielu rodziców przyznaje, że takiej orientacji nie ma.
4. Nauczyciele wspomagają rozwój uczniów i motywują ich do pracy poprzez stosowanie technologii komputerowej, technik multimedialnych oraz aktywizujących metod nauczania na swoich zajęciach. W opinii uczniów stosowanie tego typu metod, w tym doświadczeń naukowych, ułatwia przyswojenie wiedzy, uatrakcyjnia zajęcia, rozwija zainteresowania i zdolności.
REKOMENDACJE:
1. Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym mające na celu umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji , rozwijanie kompetencji informatycznych jak też nabywanie umiejętności uczenia się.
2. Wskazane jest stworzenie jednej platformy do kontaktów z uczniami, zwłaszcza przy zdalnym nauczaniu, gdyż uporządkuje to wzajemne porozumiewanie się.
3. Podjęte działania związane z organizacją wyjazdów na wszelkie wycieczki edukacyjne, targi rolnicze powinno się kontynuować, gdyż uczniowie rozwijają dzięki temu swoje zdolności i zainteresowania, poszerzają wiedzę.
4. Należy prezentować uczniom pozytywne aspekty korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamiać faktyczne zagrożenia płynące z agresji elektronicznej.
II. W modyfikacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wzięto pod uwagę:
A. podstawowe kierunku realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021:
1. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
2. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
B. wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020:
1. W przypadku zdalnego nauczania zwiększenie liczby zajęć online, a zmniejszenie liczby form związanych z przekazywaniem zadań do samodzielnej realizacji przez uczniów.
C. wnioski z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniącyc hi czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożen związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych:
Modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2020/2021 w Branżowej Szkole I Stopnia w Pasłęku została przeprowadzona na podstawie raportu Ewaluacji Wewnętrznej Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, wniosków z nadzoru pedagogicznego, wniosków z diagnozy środowiska szkolnego, a także uwag wniesionych przez nauczycieli oraz na podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021.
Zmian dokonano w następujących obszarach:
III Równe szanse startu życiowego młodzieży.
IV Zdrowy styl życia.
OBSZAR III Równe szanse startu życiowego młodzieży
Kontynuowanie form realizacji w zadaniu 13 , zmiana zapisu działania w pkt. 1.
13.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania oraz w przypadku zdalnego nauczania jednolitej platformy do kontaktu z uczniami.
Przeprowadzania doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Organizowania wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Wymiana zagraniczna, praktyki zagraniczne; udział w targach rolniczych.
Dostępu do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
|
Nauczyciele informatyki, nauczyciele, bibliotekarz |
Rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności, - poznaje kulturę innych narodów |
IV Zdrowy styl życia
Kontynuowanie form realizacji w zadaniu 6. Wprowadzenie nowego działania (pkt.3)
6. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu. |
I, D |
Pogadanka na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy. Lekcji wychowawczych na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. Prezentowanie uczniom pozytywnych aspektów korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamianie faktycznych zagrożeń płynących z agresji elektronicznej. |
nauczyciele informatyki
wychowawcy, nauczyciele informatyki |
Rok szkolny |
Uczeń: - jest świadomy zagrożeń związanych z Internetem, cyberprzemocą, - zna skutki uzależnień od komputera i telefonów |
ANEKS NR 4
W roku szkolnym 2020/2021 w Branżowej Szkole I Stopnia nr 2 w Pasłęku przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego punktu III. Równe szanse startu życiowego młodzieży, 13. Umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
Wnioski:
1. Szkoła zapewnia uczniom oraz rodzicom dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece, motywując ich tym samym do korzystania z nich.
2. Rodzice mają dobrą orientację w internetowej aktywności swojego dziecka. W ocenie większości ankietowanych szkoła przekazuje wystarczające informacje na temat współczesnych zagrożeń i uzależnień od komputera, telefonu, itp. Niewielu rodziców przyznaje, że takiej orientacji nie ma.
3. Nauczyciele wspomagają rozwój uczniów i motywują ich do pracy poprzez stosowanie technologii komputerowej, technik multimedialnych oraz aktywizujących metod nauczania na swoich zajęciach. W opinii uczniów stosowanie tego typu metod, w tym doświadczeń naukowych, ułatwia przyswojenie wiedzy, uatrakcyjnia zajęcia, rozwija zainteresowania i zdolności.
Rekomendacje:
5. Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji , rozwijanie kompetencji informatycznych jak też nabywanie umiejętności uczenia się.
6. Wskazane jest stworzenie jednej platformy do kontaktów z uczniami, zwłaszcza przy zdalnym nauczaniu, gdyż uporządkuje to wzajemne porozumiewanie się.
7. Należy prezentować uczniom pozytywne aspekty korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamiać faktyczne zagrożenia płynące z agresji elektronicznej.
8. Należy skupić się na integracji zespołu klasowego, motywowaniu uczniów do osiągania wyników w nauce na miarę ich możliwości. Należy pracować nad właściwymi wzorcami zachowań adekwatnymi do określonych sytuacji społecznych.
II. Wnioski z nadzoru, diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz ewaluacji wewnętrznej:
III. Wypis z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
IV. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
1. Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
2. Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
3.Podjęcie działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga, terapeutę.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2021/2022 o następujące działania:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
1.Położenie większego nacisku na działania w zadaniu 4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
|
D,S
|
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek), walentynki, mikołajki klasowe
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.
|
Nauczyciele zgodnie z planem pracy szkoły
Nauczyciele historii
|
cały rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły - zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju - dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi - zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne - kultywuje polskie tradycje - przestrzega norm współżycia społecznego |
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
2.Położenie większego nacisku na działania w zadaniu 2. Umożliwienie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych.
2. Umożliwianie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych. |
I |
Tworzenie sytuacji dających możliwość sprawdzenia kulturalnych nawyków poprzez organizację: wycieczek, wyjść do teatru, kina, uczestniczenie w imprezach organizowanych przez szkołę i miasto, obchody rocznicowe miasta Pasłęka
|
Wszyscy pracownicy szkoły |
Rok szkolny |
Uczeń : - uczestniczy w szkolnych wycieczkach, wyjściach do teatru, kina, w szkolnych i lokalnych imprezach
|
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
3.Położenie większego nacisku na działania w zadaniu 13. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.
13.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
Kontynuowanie stosowania technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania oraz jednolitej platformy do kontaktu z uczniami.
Kontynuowanie przeprowadzania doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
Kontynuowanie organizowania wycieczek szkolnych mających charakter wychowawczo-dydaktyczny (np. geografia, historia, język polski).
Kontynuowanie wymian zagranicznych, praktyk zagranicznych; udział w targach rolniczych.
Kontynuowanie dostępu do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
|
Nauczyciele informatyki, nauczyciele, bibliotekarz |
Rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności, - poznaje kulturę innych narodów |
IV Zdrowy styl życia
Położenie większego nacisku na działania w zadaniach: 1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. 3. Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. 6.Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu.
IV Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. 3. Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
S
S
S
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych Diagnoza problemów w kl I. Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. Wycieczki klasowe
Uroczystości klasowe i szkolne
|
Pedagog,
wychowawcy
wychowawcy dyrekcja nauczyciele
|
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -czuje się w szkole dobrze - utożsamia się z zespołem klasowym - buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu - z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie - zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy
|
6. Umiejętne korzystanie ze środków masowego przekazu. |
I, D |
Kontynuowanie pogadanek na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz cyberprzemocy. Kontynuowanie lekcji wychowawczych na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. Prezentowanie uczniom pozytywnych aspektów korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamianie faktycznych zagrożeń płynących z agresji elektronicznej. |
nauczyciele informatyki
|
Rok szkolny |
Uczeń: - jest świadomy zagrożeń związanych z Internetem, cyberprzemocą, - zna skutki uzależnień od komputera i telefonów |
Wprowadzić nowy punkt 10 w brzmieniu:
IV. Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
10. Wsparcie uczniów w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej, przeciwdziałanie negatywnym skutkom sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią. |
I |
Zajęcia z wychowawcą mające na celu wsparcie uczniów po powrocie do szkół po zdalnym nauczaniu. Zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem.
|
wychowawcy
pedagog/ psycholog |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń - ma poczucie opieki po powrocie do szkoły - wie jak reagować w sytuacjach kryzysowych
|