PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
2017 - 2020
II Liceum Ogólnokształcące
Wstęp
Podstawa prawna
I Misja szkoły. Misja szkoły w obszarze pracy wychowawczej
II Wizja szkoły. Sylwetka absolwenta
III Cele pracy wychowawczej
IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Zdrowy styl życia
V Umiejętności uniwersalne
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
V Ewaluacja Programu Wychowawczego
Aneks nr 1 – rok szkolny 2018/2019
Aneks nr 2 – rok szkolny 2019/2020
Aneks nr 3 – rok szkolny 2020/2021
Aneks nr 4 – rok szkolny 2021/2022
Wstęp
II Liceum Ogólnokształcące funkcjonuje w Zespole Szkół Ekonomicznych i Technicznych
w Pasłęku jako innowacja pedagogiczna wpisywana corocznie do rejestru innowacji Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Uczniowie liceum ogólnokształcącego /ok.70/ realizują program nauczania identyczny z innymi liceami ogólnokształcącymi, a ponadto w cyklu trzyletnim realizowany jest dodatkowo cykl zajęć związanych z elementami kształcenia wojskowego. Stąd wynika nieco odmienna sylwetka absolwenta, którego ma ukształtować okres edukacji i wychowania w szkole.
W liceum ogólnokształcącym realizuje się Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny, który opiera się na hierarchii wartości zgodnej z przepisami prawa oświatowego, dokumentami obowiązującymi w placówce oraz z przyjętą koncepcją pracy szkoły modyfikowaną corocznie i zawartą w Planie Pracy Szkoły. Hierarchia tych wartości jest przyjęta przez społeczność szkolną reprezentowaną przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Ważnym elementem programu jest kultywowanie tradycji
i ceremoniału szkolnego, pielęgnowanie postaw patriotycznych i postawy obywatelskiej.
Modyfikacja Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego poprzedzona została diagnozą mającą na celu m.in. bieżącą identyfikację czynników ryzyka i przejawów zachowań dysfunkcjonalnych występujących wśród uczniów.
Realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego przyświeca idea, że jest on wspólną sprawą, wspólnym dziełem całej szkolnej społeczności, przy czym uwzględnia specyfikę kształcenia i wychowania uczniów klas liceum ogólnokształcącego z elementami kształcenia wojskowego. Przyjęte cele są możliwe do realizacji, co wynika z ich dostosowania do potrzeb i możliwości uczniów, potencjalnych i realnych oczekiwań rodziców oraz możliwości i zaangażowania nauczycieli.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem równorzędnie i równolegle realizowanym w rodzinie i szkole. Placówka szkolna w swojej działalności uwzględnia korelację woli i oczekiwań rodziców oraz priorytety edukacyjne państwa ogłaszane na dany rok szkolny. Dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny jest rolą szkoły towarzyszącą jej podstawowej funkcji edukacyjnej.
Wychowanie w szkole ponadgimnazjalnej rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, moralnej (duchowej) i społecznej, zaś ów proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania
z zakresu profilaktyki problemów młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne oraz określa konkretne działania, sposoby i formy ich realizacji oraz wskazuje terminy i osoby za realizację odpowiedzialne.
Założenia pracy wychowawczo-profilaktycznej oparte są na niżej wymienionych dokumentach prawnych regulujących zasady funkcjonowania organów Zespołu Szkół Ekonomicznych i Technicznych w Pasłęku. I tak:
- zadania nauczycieli określa Statut Szkoły,
- zadania wychowawcy wymienia Statut Szkoły
- zadania pedagoga szkolnego wymienione są w Statucie Szkoły,
- zasady współpracy nauczycieli i rodziców określa Statut Szkoły,
- prawa rodziców znajdują się w Statucie Szkoły,
- prawa i obowiązki uczniów wyszczególnione są w Statucie Szkoły,
- zasady oceniania zachowania uczniów reguluje dokument Wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych
i Technicznych w Pasłęku,
- Procedury Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i konfliktowych porządkują sposoby działania w sytuacjach napięcia, stresu czy destabilizacji ładu i porządku.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizuje się dzięki: powszechnej znajomości założeń tegoż programu, zaangażowaniu i współpracy wszystkich podmiotów szkolnej społeczności, respektowaniu ich praw oraz uwzględnianiu kompetencji organów szkoły, współdziałaniu ze środowiskiem zewnętrznym szkoły oraz współodpowiedzialności za efekty realizacji programu.
Podstawa prawna:
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
· Obowiązujące Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny
· Statut Szkoły
„ UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA”
Seneka
„BUDOWA KOMPLEKSOWO ODDZIAŁUJĄCEGO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO MAJĄCEGO NA CELU WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBISTY UCZNIÓW W WYMIARZE INTELEKTUALNYM, PSYCHICZNYM, SPOŁECZNYM, ZDROWOTNYM, ESTETYCZNYM, MORALNYM I DUCHOWYM”.
„WYCHOWANIE CZŁOWIEKA ODPOWIEDZIALNEGO, ŚWIADOMEGO PODEJMOWANYCH DECYZJI I OTWARTEGO NA ŚWIAT”
Sylwetka absolwenta Liceum Ogólnokształcącego nr 2 w Pasłęku
Absolwent potrafi:
a) w sposób szczególny okazywać szacunek dla symboli narodowych,
b) stanowić wzór do naśladowania (postawa patriotyczna i obywatelska),
c) przestrzegać zasad dobrych obyczajów i kultury,
d) przestrzegać zasad tolerancji, moralności, etyki i honoru,
e) ponosić odpowiedzialność za własne słowa i czyny,
f) przestrzegać norm współżycia społecznego oraz respektować normy obowiązujące w środowisku szkolnym,
g) szanować godność i nietykalność drugiego człowieka,
h) podejmować odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
i) szanować potrzeby innych i być chętnym do niesienia pomocy, (twórczo i aktywnie działać na rzecz innych),
j) odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych,
k) zdobywać i poszerzać wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
l) szanować i kultywować tradycje rodzinne, regionalne i narodowe,
m) dbać o środowisko naturalne,
n) współpracować w grupie,
o) dbać o zdrowie i sprawność fizyczną.
Cel główny:
Wychowanie w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
Cele operacyjne:
· dbałość o zdrowie, rozwój fizyczny, umiejętność zdrowego stylu życia
· radzenie sobie w sytuacjach trudnych i problemowych, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
· konstruktywne funkcjonowanie w sytuacjach konfliktowych, stosowanie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych we własnych środowiskach
· poprawne porozumiewanie się językiem ojczystym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznych i wystąpień publicznych
· planowanie, organizowanie i ocenianie własnego procesu uczenia się
i przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę
· znajomość zasad poruszania się na rynku pracy
· poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych
źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
· szacunek dla dobra wspólnego w społeczności szkoły i w innych społecznościach, w których przyjdzie im funkcjonować
· rozbudzanie uczuć patriotycznych i obywatelskiego obowiązku
w społeczności lokalnej i w demokratycznym państwie, zgodnie z przekazem tradycji kulturowej i poczuciem więzi z otoczeniem społecznym( rodzina, środowisko lokalne, region, państwo)
· dbałość o kulturę osobistą
· efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi między ludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie w granicach obowiązujących norm
· funkcjonowanie w rolach społecznych
· skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach interpersonalnych
i społecznych
IV Zadania wychowawczo- profilaktyczne:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
II Kultura osobista i stosunek do obowiązków szkolnych
III Równe szanse startu życiowego młodzieży
IV Promocja zdrowia
V Umiejętności uniwersalne
VI Wspieranie działań wychowawczych rodziny
Realizacja zadań jest wspólnym działaniem dyrekcji, nauczycieli, pedagoga, nauczyciela bibliotekarza, pielęgniarki. Szkołę w działaniach wychowawczych wspierają rodzice i przedstawicie instytucji współpracujących ze szkołą.
Zakres działań jest zgodny z rocznym Planem Pracy Szkoły.
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów. |
S, I |
1.Rozpoczęcie roku szkolnego.
2.Ślubowanie klas pierwszych.
3.Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych
4.Diagnoza uczniów ze specyficznymi problemami. Dostosowanie wymagań do możliwości wychowawczych i edukacyjnych ucznia, indywidualizacja pracy wg zaleceń PPP.
|
wychowawcy klas I pedagog, nauczyciele |
IX 2017 |
Uczeń - zna nowych kolegów i nauczycieli
|
2.Zapoznanie uczniów każdej klasy z uregulowaniami Statutu Szkoły i WZO. |
S |
1.Zapoznanie ze Szkolnym Programem Profilaktyki, z Programem Wychowawczym, Statutem Szkoły, Procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych. 2.Podanie treści dokumentów na lekcjach wychowawczych. Upowszechnienie dostępu do nich.
|
wychowawcy |
IX 2017 |
Uczeń: - zna treść podstawowych dokumentów - wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja -respektuje normy obowiązujące w środowisku szkolnym
|
3.Stosowanie procedur demokratycznych. |
S |
1.Wybory samorządów klasowych i Samorządu Uczniowskiego. |
opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klas uczniowie |
Wrzesień-październik 2017 |
Uczeń: - zna procedury wyborów do SU
- uczestniczy w wyborach do SU
- dokonuje odpowiedzialnych wyborów |
4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
|
S |
1.Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
2.Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.
3.Udział młodzieży w przedsięwzięciach szkolnych |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii
nauczyciele, wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły -zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju -dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi -zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne - kultywuje polskie tradycje - Wzrost zaangażowania uczniów w działaniach szkolnych |
5.Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki w środowisku. |
S |
1.Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów i ich rodziców, Ogólnopolski Tydzień Kariery dla uczniów i gimnazjalistów, Dni Rodziny dla uczniów i lokalnej społeczności.
|
dyrekcja nauczyciele
|
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - czuje się członkiem szkolnej społeczności - wzrost zaangażowania ucznia w działania lokalne - dostrzega rolę i znaczenie szkoły w lokalnym środowisku |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia. |
D |
1.Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne), przestrzeganie zasad savoir-vivre.
2.Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.
3.Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań.
4.Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości.
|
wszyscy pracownicy szkoły |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie
- potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole i poza nią - w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe -potrafi wartościować zachowanie swoje i innych -pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru -przestrzega norm współżycia społecznego |
2.Umożliwianie rozwoju kulturalnego poprzez kontakt z różnego rodzaju formami sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych. |
I |
1.Tworzenie sytuacji dających możliwość sprawdzenia kulturalnych nawyków poprzez organizację: wycieczek, wyjść do teatru, kina, uczestniczenie w imprezach organizowanych przez szkołę i miasto.
2.Uczestniczenie w Narodowym Czytaniu. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa –Priorytet 3
|
wychowawcy nauczyciele bibliotekarz |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń : - uczestniczy w szkolnych wycieczkach, wyjściach do teatru, kina, w szkolnych i lokalnych imprezach - uczestniczy w projektach w ramach Narodowego programu Rozwoju Czytelnictwa |
3.Rozwijanie obowiązkowości i punktualności uczniów. |
I, S |
1.Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego. 2.Organizacja zajęć dotyczących planowania i oceniania własnego procesu uczenia się. 3.Stosowanie w szkole jednolitego systemu usprawiedliwień nieobecności zwolnień z zajęć. 4.Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień. 5.Konsekwentne przestrzeganie procedur w przypadku wagarów uczniów. 6.Pogadanki na godzinach wychowawczych, pokazywanie właściwego wzorca. 7.Spotkania z pedagogiem - uświadomienie uczniom zagrożeń, skutków wagarowania i konsekwencji wynikających z dużej absencji. 8.Korespondencja z rodzicami przy pomocy Dziennika Elektronicznego 9.Indywidualne kontakty z rodzicami (powt. VI) 10.Nagradzanie uczniów ze 100% frekwencją i uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych.
|
dyrekcja pedagog wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach
- umie zaplanować i obiektywnie ocenić własny proces uczenia się
-wyróżniający się uczniowie są nagradzani za wzorowe wywiązywanie się ze szkolnych obowiązków |
4.Kształtowanie postaw prawdy i uczciwości. |
D |
1.Piętnowanie ściągania i posługiwania się efektami cudzej pracy. Przestrzeganie praw autorskich. 2.Docenianie zachowań uczniów, którzy potrafią przyznać się do winy.
|
nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - zna prawo autorskie i konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania prawa
- potrafi przyznać się do niesamodzielności w wykonywaniu zadania i ponieść konsekwencje
- naprawia błąd – samodzielnie wykonuje zadanie |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania/ formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań.
|
I |
1.Koła zainteresowań.
2.Udział w konkursach i olimpiadach
3.Warsztaty z matematyki w ramach projektu Inżynieromanii |
dyrekcja nauczyciele n-le matematyki
|
w ciągu roku szkolnego
wrzesień 2017, maj-czerwiec 2018 |
Uczeń: - uczestniczy w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania
- poszerza wiedzę, umiejętności
- rozwija zdolności
- realizuje pasje |
2.Zapewnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
I |
1.Pomoc pedagoga, wychowawcy, stworzenie IPET i arkusza wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze.
2.Budowanie klimatu akceptacji, poszanowania i wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych.
|
wychowawcy pedagog nauczyciele |
wrzesień, w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - jest objęty indywidualną opieką pedagogiczno- psychologiczną
- uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych, specjalistycznych i dydaktyczno- wyrównawczych
- ma wsparcie w pokonywaniu wszelkich trudności
- dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi
- dobrze czuje się w szkole |
3.Diagnozowanie sytuacji konfliktowych. |
S |
1.Podejmowanie działań w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
2.Warsztaty na temat pokojowego rozwiązywania konfliktów.
|
pedagog wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - zna i stosuje metody pokojowego rozwiązywania konfliktów
W szkole panuje dobra atmosfera pracy. |
4.Rozpoznanie potrzeb uczniów. |
I |
1.Diagnozowanie uzdolnień, potrzeb, i możliwości uczniów.
2.Pomoc w wypełnianiu wniosków o stypendia, współpraca z MOPS, policją i innymi instytucjami.
|
pedagog wychowawcy
|
wrzesień |
Potrzeby ucznia są rozpoznawane i zaspakajane. |
5.Wychowanie do życia w rodzinie |
S |
1.Dni Rodziny – spotkanie pokoleń, wykład, warsztaty, zabawy kształcące umiejętność rozumienia różnych ról w życiu rodzinnym, uczące prawidłowej komunikacji.
2.Przedmiotowe zajęcia edukacyjne wskazujące na wagę rodziny w życiu jednostki i społeczeństwa.
|
nauczyciele, wychowawcy |
czerwiec, w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: -rozumie znaczenie rodziny w życiu każdego człowieka
-umie podjąć określone role w życiu rodzinnym
- zna sposoby prawidłowego komunikowania się w rodzinie
- umie rozwiązywać konflikty rodzinne
|
6.Edukacja regionalna |
D |
1.Możliwość uczestniczenia w imprezach regionalnych (np. jarmarki, festyny, odpusty) poprzez wystawianie własnych stanowisk.
|
społeczność szkolna |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - aktywnie uczestniczy w imprezach o charakterze lokalnym i regionalnym
- zna regionalne obrzędy, tradycje, rodzinne zwyczaje |
7.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji.
|
S,I |
1.Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia.
2.Udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia.
3.Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu maturalnego.
4.Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery. Ogólnopolski Tydzień Kariery.
|
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących pedagog
doradca zawodowy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: -potrafi wyznaczać życiowe cele , - świadomie podejmuje decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym,
- może liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej |
8.Rozwijanie umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych. |
S, I |
1.Stwarzanie możliwości do przygotowania i wygłoszenia na forum przygotowanych przez ucznia prezentacji, referatów, przemówień. |
nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - jest przygotowany do wystąpień publicznych merytorycznie i psychicznie |
9.Objęcie opieką uczniów słabszych |
D,E |
1.Prowadzenie zajęć dydaktyczno –wyrównawczych, przedmiotowych zajęć dodatkowych i indywidualnych konsultacji.
2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
|
nauczyciele pedagog |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - jest objęty opieką związaną z pokonywaniem przez niego problemów z przyswajaniem wiedzy i umiejętności,
- uczestniczy w zajęciach i dydaktyczno- wyrównawczych
- dobrze sobie radzi z obowiązkami szkolnymi
- dobrze czuje się w szkole |
10. Promowanie indywidualizacji kształcenia, promowanie uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce. |
E,I |
1.Prezentowanie sukcesów uczniów (eksponowanie zdobytych dyplomów i wyróżnień, prezentowanie osiągnięć na forum klasy i szkoły oraz na zebraniach z rodzicami, przyznawanie nagród rzeczowych, itp.)
|
dyrekcja, wychowawcy nauczyciele |
na zakończenie I i II semestru |
Uczeń: - wszechstronnie rozwija intelekt,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
-bierze udziału w różnorodnych projektach edukacyjnych,
- jest doceniany na forum szkoły |
11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych. |
I |
1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
2.Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece. Warsztaty z Cyberprzemocy
4.Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.
|
dyrekcja, pedagog, nauczyciele, bibliotekarz, |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności,
- poznaje kulturę innych narodów - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu |
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania
|
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
|
1. Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych. 2.Spotkania z rodzicami. 3.Diagnoza problemów w kl. I.
|
dyrekcja pedagog wychowawcy klas I nauczyciele
|
wrzesień |
Uczeń: -czuje się w szkole dobrze -utożsamia się z zespołem klasowym
-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie
-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy |
2.Integracja osób niepełnosprawnych z klasą oraz pomoc w poprawnym funkcjonowaniu ucznia w szkole.
|
S |
1. Rozpoznanie problemu, zapoznanie z dokumentacją ucznia. 2.Pomoc szkoły rodzicom dziecka niepełnosprawnego |
dyrekcja pedagog wychowawcy klas |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - czuje się w szkole dobrze -utożsamia się z zespołem klasowym
-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
-z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie
-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy -z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie
|
3.Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S |
1.Wycieczki klasowe i szkolne. 2. Uroczystości klasowe i szkolne. 3.Wymiana młodzieży z zagranicą.
|
dyrekcja, pedagog, wychowawcy klas, nauczyciele języków obcych |
w ciągu roku szkolnego |
j.w |
4. Promowanie aktywności fizycznej. |
F |
1. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała. 2.Lekcje wychowawcze i tematyczne promujące aktywny styl życia. 3.Aktywny udział w lekcjach w-f. 4.Zachęcanie do udziału w reprezentowaniu szkoły w zawodach sportowych oraz kibicowanie takiemu działaniu.
|
wychowawcy nauczyciele w-f
|
|
Uczeń: -jest świadomy, że ruch ma istotny wpływ na stan fizyczny i psychiczny człowieka
-chętnie uczestniczy w zajęciach wf oraz w wybranych formach aktywności fizycznej
|
5.Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa
b) profilaktyka antyalkoholowa
c) profilaktyka przeciw uzależnieniom od narkotyków, dopalaczy i innych środków zmieniających świadomość |
F |
1. Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
2. Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. 3.Szkodliwy wpływ narkotyków na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. · lekcje wychowawcze i tematyczne na temat uzależnień · filmy na godzinie wychowawczej · tablice informacyjne · ulotki, broszury · zajęcia warsztatowe · współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki · pedagogizacja nauczycieli i rodziców – szkodliwość narkotyków i dopalaczy, i innych współczesnych uzależnień. |
pedagog wychowawcy nauczyciele pielęgniarka bibliotekarz |
|
Uczeń: - systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień
-rozumie, na czym polega uzależnienie, zna jego etapy i skutki społeczne
-zna szkodliwy wpływ różnych substancji uzależniających na organizm człowieka
-wie, do kogo może się zwrócić o pomoc w przypadku zagrożenia uzależnieniem.
|
6. Racjonalne odżywianie. |
F, I |
1.Lekcje wychowawcze i tematyczne dotyczące zdrowego odżywiania. 2.Lekcje wychowawcze i tematyczne na temat bulimii i anoreksji a także otyłości u nastolatków. 3. Organizowanie w szkole Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania.
|
wychowawcy nauczyciele pielęgniarka
|
|
Uczeń: -zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania
-zna przyczyny i skutki otyłości |
Zadania szczegółowe |
Strefa |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii, emocji, dobrego komunikowania się z innymi.
|
E, S |
1. Zajęcia warsztatowe uczące komunikacji niewerbalnej, aktywnego słuchania, stosowania wypowiedzi w języku Ja, postawa asertywna. |
pedagog wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: jest tolerancyjny i życzliwy
-precyzyjnie formułuje myśli
-zabiera głos w dyskusji
- umie słuchać
-rozróżnia uczucia agresywne jako niepożądane i asertywne jako pożądane. |
2.Nabywanie umiejętności uczenia się. |
I |
1. Zapoznanie uczniów z higieną pracy umysłowej.
2. Zapoznanie z metodami i technikami uczenia się, sposobami poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
|
wychowawcy nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: -pracuje w miarę swych możliwości
-korzystając z pomocy nauczycieli uczestniczy w dodatkowych zajęciach
-pokonuje napotykane trudności
-dokonuje samooceny
-posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotów nauczania i potrafi z nich korzystać
-umie znaleźć potrzebne mu informacje
-potrafi posługiwać się określonymi narzędziami i urządzeniami
-umie zaplanować swoją pracę, szanuje czas swój i innych
-naukę i obowiązki szkolne traktuje jako element budowania swojej przyszłości zawodowej
- jest świadom konieczności ciągłego doskonalenia się, aby sprostać wymaganiom współczesnego świata |
3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji
|
E, S |
1.Lekcje wychowawcze dotyczące przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania 2. Przestrzeganie procedur postępowania z uczniem w sytuacjach kryzysowych wypracowanych przez szkołę. 3.Warsztaty na temat konstruktywnego rozwiązywania konfliktów - współpraca z organizacjami, instytucjami, centrami profilaktyki. |
pedagog wychowawcy nauczyciele
dyrekcja n-le pedagog |
w ciągu roku szkolnego
w trudnych sytuacjach, w razie potrzeb |
Uczeń: -potrafi rozwiązywać sytuacje trudne - potrafi wartościować zachowanie swoje i innych
Uczeń: -przygotowany jest do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, w tym radzenia sobie z agresją. |
4. Nabywanie umiejętności pracy w grupie.
|
S |
1. Zadania do realizacji w losowo wybranych grupach. 2. Organizowanie uroczystości szkolnych integrujących społeczność uczniowską (Walentynki, Mikołajki itp.)
|
nauczyciele wychowawcy SU, opiekun samorządu |
|
Uczeń: - Stosuje normy współżycia w klasie, szkole i środowisku
-umie żyć i pracować w grupie, stosuje się do obowiązujących w niej norm i reguł, ale nie bezkrytycznie
- pracując w zespole ma świadomość, że realizuje nie tylko swoje cele osobiste, ale także ogółu, - przestrzega norm współżycia społecznego |
5.Przybliżenie zasad tolerancji.
|
S, D |
Zajęcia na godzinach wychowawczych i zajęciach lekcyjnych ( w tym szczególnie: język polski, historia, religia). |
wychowawcy nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: -lubi ludzi
-umie zachować się odpowiednio wobec wszelkich odmienności
- szanuje godność i nietykalność drugiego człowieka
- jest dumny ze swojego pochodzenia (dobry patriota)
|
6. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych.
|
S, D, E |
1.Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych, organizowanie zbiórek pieniędzy i innych rzeczy dla potrzebujących( udział w akcjach: „Nakręć się na pomaganie”, Szlachetna paczka”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Góra Grosz”, pomoc zwierzętom w pasłęckim schronisku, zbiórka zabawek dla potrzebujących dzieci, Sprzątanie świata, Dzień Dawcy Szpiku
2.Pomoc koleżeńska (pomaganie w nauce). |
pedagog wychowawcy nauczyciele SU, opiekun SU |
w razie potrzeby |
Uczeń: -potrafi dostrzegać ludzi potrzebujących pomocy
-wie, jak im pomóc lub gdzie szukać pomocy (zna instytucje pomocy społecznej i wie jak do nich dotrzeć) - bierze udział w akcjach charytatywnych, chętnie angażuje się w wolontariat - jest uwrażliwiony na problemy osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej |
7. Radzenie sobie ze stresem. |
E |
1. Wspieranie młodego człowieka w sytuacji stresu psychicznego. 2. Wsparcie uczniów i rodziców w sytuacji stresu egzaminacyjnego. 3. Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży. |
pedagog, wychowawcy doradca zawodowy |
Przez cały czas w razie potrzeb, przed egzaminami maturalnymi |
Uczeń: - jest przygotowany do radzenia sobie w sytuacji stresu psychicznego |
Zadania szczegółowe |
Strefa |
Działania |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań |
1. Stworzenie warunków do wspierania rodziców w działaniach wychowawczych. |
S |
1.Przedstawienie rodzicom zasad współpracy między nimi a szkołą.
2.Wybór trójek klasowych.
3.Wybór Rady Rodziców.
4.Współpraca nauczycieli z Radą Rodziców i pozostałymi rodzicami.
5.Udział rodziców w organizacji imprez klasowych.
6.Udział w tworzeniu szkolnej dokumentacji: Programu Wychowawczego, Szkolnego Programu Profilaktyki.
7.Organizowanie spotkań klasowych z rodzicami.
8.Organizowanie różnych form pedagogizacji rodziców (spotkania z pedagogiem szkolnym, prelekcje, konsultacje z udziałem zaproszonych specjalistów).
9.Organizowanie Dni Rodziny. |
dyrekcja wychowawcy pedagog nauczyciele rada Rodziców, dyrekcja |
wrzesień, cały rok szkolny
wrzesień
Czerwiec |
Rodzice: - znają i rozumieją potrzeby szkoły
- współdecydują o procesie wychowania w szkole
- znają podstawowe szkolne dokumenty, wiedzą gdzie w/w dokumentacja jest dostępna
- angażują się w życie szkoły i klasy
- uczestniczą w wywiadówkach
- uczestniczą w pedagogizacji
- znają i rozumieją problemy swoich dzieci
-wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów |
2.Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
S |
1.Nawiązanie kontaktów z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze.
2. Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
|
pedagog wychowawcy |
w ciągu roku |
- znają i rozumieją problemy swoich dzieci
-wspomagają szkołę w rozpoznaniu potrzeb uczniów
- współuczestniczą w rozwiązywaniu konfliktów dzieci |
3. Praca z młodzieżą i rodzicami nad poprawą frekwencji i wyników w nauce |
S |
1. Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień 2. Korespondencja z rodzicami przy pomocy Dziennika Elektronicznego 3. Indywidualne kontakty z rodzicami |
pedagog wychowawcy |
pierwsza wywiadówka, przez cały rok szkolny |
- rodzice znają zasady usprawiedliwiania nieobecności z zajęć i zwolnień - W Dzienniku Elektronicznym odnotowywane są wszelkie kontakty z rodzicami. -Nauczyciele z wychowawcą i rodzicami omawiają trudności w nauce u poszczególnych uczniów.
|
|
|
|
|
|
|
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6) w analizy przypadków.
Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
1. Ewaluacja Programu Wychowawczo- Profilaktycznego odbywa się co trzy lata poprzez:
· przeprowadzenie przez nauczycieli ankiet dla rodziców, uczniów i nauczycieli dotyczących spraw wychowawczych w szkole
· sporządzenie raportu wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i jego analiza na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
· przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym
· podsumowanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
· obecność uczniów na zajęciach szkolnych
· liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych, wychowawczych, edukacyjnych
· liczba uczniów z problemami wychowawczymi
· liczba uczniów biorących udział w konkursach, liczba finalistów, laureatów
· ilość wycieczek organizowanych przez szkołę
· liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły, uczestniczących w zebraniach i wywiadówkach
· aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i w wydarzeniach pozaszkolnych
· umiejętności, wiedza i postawy uczniów
· samopoczucie uczniów zarówno w klasie i szkole, jak i poza nimi
· poprawa frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych
· przestrzeganie zasad sformułowanych w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym
· postęp w zachowaniu i nauce (oceny śródroczne i roczne)
· współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem.
·
ANEKS NR 1
W roku szkolnym 2017/2018 w II Liceum Ogólnokształcącym została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
· Kontynuować lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.
· Kontynuować warsztaty z Cyberprzemocy dla uczniów klas pierwszych,
· Organizować spotkania dla rodziców, na których rodzice zostaną wyposażeni w wiedzę na temat zagrożeń płynących z Internetu i zasad bezpiecznego korzystania z niego, większa kontrola rodzicielska podczas korzystania z komputera w domu, uświadomienie rodzicom, że potrafią zablokować niektóre strony internetowe czy to przez program filtrujący, czy przez ustawienia przeglądarki internetowej,
· Uświadamiać przez wychowawców uczniów na lekcjach wychowawczych i rodziców na zebraniach o odpowiedzialności karnej za przestępstwa w Internecie,
· Dzięki zakupie dodatkowego sprzętu, oprogramowania w ramach projektu „ Remont infrastruktury szkolnej placówek oświatowych Powiatu Elbląskiego wraz z wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny i materiały dydaktyczne” należy poszerzać zajęcia dydaktyczne o doświadczenia, eksperymenty,
· Zorganizować w roku szkolnym 2018/2019 Dzień Nauki,
· Prowadzić zajęcia dydaktyczne prezentujące, w jaki sposób wyszukiwać informacje z danego przedmiotu,
· Zachęcać uczniów do poszukiwania nowych informacji poprzez tworzenie prezentacji multimedialnych,
· Organizować więcej wycieczek dydaktycznych i zachęcać młodzież do udziału w nich.
II. Wnioski z nadzoru:
1. Wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizowanie wycieczek kulturalno-dydaktycznych (w miarę możliwości finansowych pokrywać koszty związane z wycieczkami rada rodziców),
2. Zachęcić nauczycieli do organizowania wycieczek,
3. Zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.
III. Uwagi do realizacji programu wniesione przez nauczycieli:
1. Zmiana zapisu dotycząca organizacji zajęć integracyjnych.
2. Ewaluacja wybranego obszaru P W-P powinna odbywać się raz w roku i wpływać powinna na modyfikację wybranych treści.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru i uwag wniesionych przez nauczycieli została przeprowadzona modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2018/2019 o następujące działania:
Zmiana zapisu dotycząca organizacji zajęć integracyjnych. Wprowadzenie zajęć integracyjnych jako formy realizacji przy ślubowaniu klas pierwszych i otrzęsinach
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Stworzenie warunków do przyjęcia nowych uczniów.
|
S
|
1. Rozpoczęcie roku szkolnego. 2. Ślubowanie klas pierwszych- zajęcia integracyjne, otrzęsiny. 3. Zajęcia integracyjne zaproponowane przez wychowawców klas(np. wycieczki, spotkania)
|
wychowawcy klas I pedagog
|
IX
|
Uczeń: - zna treść podstawowych dokumentów
- wie, gdzie w szkole znajduje się w/w dokumentacja
- zna nowych kolegów i nauczycieli
|
Wprowadzenie nowego działania
Kontynuowanie warsztatów z zagrożeń współczesnego świata oraz Cyberprzemocy oraz uwzględnieniu tych treści na zajęciach z TI. Działania przeznaczone do realizacji nie tylko w klasach pierwszych
NP- zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów.
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania/ formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Stworzenie warunków do rozwijania zamiłowań i zainteresowań.
|
I, S |
4.Zorganizowanie w roku szkolnym 2018/2019 Dnia Nauki |
dyrekcja nauczyciele
|
w ciągu roku szkolnego
|
Uczeń: - uczestniczy w wybranych zajęciach rozwijających zainteresowania
- poszerza wiedzę, umiejętności
- rozwija zdolności - realizuje pasje |
11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych. |
I |
3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece. Warsztaty z Cyberprzemocy
4. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp. |
dyrekcja, pedagog, nauczyciele, bibliotekarz, |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań i zdolności,
- poznaje kulturę innych narodów - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu |
IV. Zdrowy styl życia
kontynuacja działania poprzez zwiększenie nacisku na częstotliwość organizowanych wycieczek i większe zaangażowanie uczniów do udziału w wycieczkach
NP:
1.wzmocnić integrację zespołów klasowych poprzez organizowanie wycieczek kulturalno-dydaktycznych (w miarę możliwości finansowych pokrywać koszty związane z wycieczkami rada rodziców)
2.zachęcić nauczycieli do organizowania wycieczek,
3.Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S |
1. Wycieczki klasowe i szkolne
|
dyrekcja,pedagog, wychowawcy klas, |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - czuje się w szkole dobrze -utożsamia się z zespołem klasowym
-buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
-zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy
|
ANEKS NR 2
W roku szkolnym 2018/2019 w Liceum Ogólnokształcącym nr 2 została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
IV. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
Wnioski z nadzoru:
1. Skutecznie udzielać pomocy dydaktyczno-wychowawczej uczniom w bieżącej pracy i w ramach dodatkowych zajęć.
2. Zaplanować i realizować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i fakultatywne.
3. Zwiększyć nacisk na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywować uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach oraz dodatkowych zajęciach dostosowanych do ich zainteresowań.
4. Zacieśnić współpracę z rodzicami w zakresie zachęcania dzieci do zajęć dodatkowych oraz rozwiązywania problemów społecznych, klasowych z ich udziałem, zachęcać rodziców do udziału w życiu klasy i szkoły.
5. Należy utrzymać zakres, formę i sposób działań realizowanych przez Zespół Wychowawczy, a także należy dbać o zachowanie w szkole dobrej atmosfery pracy, sprzyjającej wszechstronnemu rozwojowi uczniów.
Podstawowe kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2019/2020:
Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. oraz biorąc pod uwagę kierunki polityki oświatowej została przeprowadzona modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2019/2020 o następujące działania:
A. Zmiana zapisu dotycząca zadania 7, punkt 4.
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania/ formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
7.Rozwijanie umiejętności wyznaczania celów życiowych i podejmowania decyzji.
|
S,I |
1.Rozmowy na godzinach wychowawczych dotyczące planów osobistych: kariery zawodowej, udanego życia rodzinnego, wyboru dalszego kształcenia.
2.Udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących spotkań w ramach "Drzwi Otwartych" na uczelniach oraz o kryteriach przyjęcia na studia.
3.Przygotowanie do decyzji wyboru przedmiotu i poziomu egzaminu maturalnego.
4.Prowadzenie Szkolnego Ośrodka Kariery, w tym objęcie działaniami doradztwa zawodowego większej liczby uczniów klas liceum; Ogólnopolski Tydzień Kariery, |
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących pedagog
doradca zawodowy |
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: -potrafi wyznaczać życiowe cele , - świadomie podejmuje decyzje związane z życiem osobistym i zawodowym,
- może liczyć na pomoc przy wyborze ścieżki kariery zawodowej |
IV Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
|
||||||
|
5.Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego.
|
F |
Przeprowadzenie na lekcjach biologii w każdej klasie pierwszej co najmniej jednej godziny lekcyjnej oraz przeprowadzenie co najmniej jednej godziny wychowawczej we wszystkich klasach na temat: - „Dlaczego ludzie palą papierosy?” - pogadanka - „Etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego od nikotyny”. Wykorzystanie filmów: - „Niepozorny zabójca”- film o szkodliwości palenia papierosów - „ Jak rzuciłem palenie” – film o metodach walki z nałogiem nikotynowym - „Co się stanie gdy rzucisz palenia?”- film o dobroczynnym wpływie nie palenia na organizm.
Zapoznanie uczniów klas pierwszych z Procedurami Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych, pkt. III W przypadku gdy nauczyciel jest świadkiem palenia papierosów przez ucznia na terenie szkoły oraz w drodze do lub ze szkoły ( procedura dotyczy także e-papierosów), przypomnienie wszystkim pozostałym uczniom ww. procedur.
Wykonanie gazetki nt. uzależnień. |
I. Ziółkowska
wychowawcy
pielęgniarka pedagog
|
Rok szkolny |
Uczeń: -systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień - rozumie, na czym polega uzależnieni, zna jego etapy i skutki społeczne
|
||||||
C. Zwrócenie uwagi na realizację:
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
4. Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
|
S/D
I |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka. |
nauczyciele zgodnie z Planem Pracy Szkoły
nauczyciele historii |
cały rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
-zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
-dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
-zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje |
ANEKS NR 3
W roku szkolnym 2019/2020 w Liceum Ogólnokształcącym nr 2 została przeprowadzona Ewaluacja Wewnętrzna Programu Wychowawczo-Profilaktycznego: III Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.
· Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
1. Należy wprowadzić sprawniejsze i bardziej sprecyzowane zasady pracy z uczniami w związku ze zdalnym nauczaniem (stworzyć jedną platformę do kontaktów z uczniami).
2.Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu uświadomienie problemu cyberprzemocy oraz wskazywać konsekwencje prawne przestępstw popełnianych w cyberprzestrzeni.
3. Należy zdecydowanie zwiększyć ilość zajęć przeprowadzanych z wykorzystaniem doświadczeń naukowych, ponieważ w opinii ankietowanych uatrakcyjniają one zajęcia, ułatwiają przyswojenie i poszerzają wiedzę.
4. Powinno się organizować więcej wycieczek edukacyjnych, gdyż uczniowie rozwijają dzięki temu swoje zdolności i zainteresowania, a także poszerzają wiedzę.
5. Należy zwiększyć indywidualizację pracy z uczniem, każdy nauczyciel powinien stosować indywidualne podejście do ucznia.
· W modyfikacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wzięto pod uwagę:
A. podstawowe kierunku realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/2021:
1. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
2. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
B. wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020:
W przypadku zdalnego nauczania zwiększenie liczby zajęć online, a zmniejszenie liczby form związanych z przekazywaniem zadań do samodzielnej realizacji przez uczniów.
C. wnioski z przeprowadzonej Diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących hi czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych:
1. Działania profilaktyczne ukazujące szkodliwy wpływ uzależnień, w tym urządzeń telekomunikacyjnych.
III Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2020/2021 o następujące działania:
III Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11.Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych:
A. Zmiana zapisu dotycząca punktu 2 i 4
B. Zintensyfikowanie działania w zadaniu 11, punkt 2 i 4
Zadania szczegółowe |
Sfera |
Działania/ formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
11. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. Zapewnienie bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.
|
I |
1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
2.Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji.
3.Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece.
4. Zajęcia na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu oraz na temat przestępstw w cyberprzestrzeni.
|
Dyrekcja, nauczyciele, bibliotekarz pedagog
|
w ciągu roku szkolnego |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały,
- rozwija zainteresowań
- poznaje kulturę innych narodów - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu
|
IV Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
|
5.Profilaktyka uzależnień. a) profilaktyka antynikotynowa Szkodliwy wpływ nikotyny na organizm, etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego. |
F |
Przeprowadzenie na lekcjach biologii w każdej klasie pierwszej co najmniej jednej godziny lekcyjnej oraz przeprowadzenie co najmniej jednej godziny wychowawczej we wszystkich klasach na temat: - „Dlaczego ludzie palą papierosy?” - pogadanka - „Etapy uzależnienia fizycznego i psychicznego od nikotyny”. Wykorzystanie filmów: - „Niepozorny zabójca”- film o szkodliwości palenia papierosów - „ Jak rzuciłem palenie” – film o metodach walki z nałogiem nikotynowym - „Co się stanie gdy rzucisz palenia?”- film o dobroczynnym wpływie nie palenia na organizm.
Zapoznanie uczniów klas pierwszych z Procedurami Postępowania Nauczycieli w Sytuacjach Kryzysowych i Konfliktowych, pkt. III W przypadku gdy nauczyciel jest świadkiem palenia papierosów przez ucznia na terenie szkoły oraz w drodze do lub ze szkoły ( procedura dotyczy także e-papierosów), przypomnienie wszystkim pozostałym uczniom ww. procedur.
Wykonanie gazetki nt. uzależnień. |
I. Ziółkowska
wychowawcy
pielęgniarka pedagog |
Rok szkolny |
Uczeń: -systematycznie uczestniczy w zajęciach z zakresu profilaktyki uzależnień - rozumie, na czym polega uzależnieni, zna jego etapy i skutki społeczne |
|
ANEKS NR 4
W roku szkolnym 2020/2021 w II Liceum Ogólnokształcącym nr 2 w Pasłęku przeprowadzona została Ewaluacja Wewnętrzna Programu Profilaktyczno- Wychowawczego punktu III. Równe szanse startu życiowego młodzieży, 11. Umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych.
I. Wnioski i rekomendacje ujęte w ewaluacji:
1. Należy kontynuować podjęte działania profilaktyczne zawarte w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, mające na celu umożliwienie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych jak też nabywanie umiejętności uczenia się.
2. Tematy trudne wymagające specjalistycznej wiedzy powinny być poruszane i omawiane przez fachowców/specjalistów z danej dziedziny zapraszanych do szkoły (np. przestępstwa w cyberprzestrzeni)
3. W miarę możliwości zwiększyć ilość doświadczeń na zajęciach edukacyjnych w których udział będą brali sami uczniowie. (nauka stacjonarna)
4. Należy prezentować uczniom pozytywne aspekty korzystania z Internetu i urządzeń nowoczesnej technologii, w tym portali społecznościowych i uświadamiać faktyczne zagrożenia płynące z agresji elektronicznej.
II. Wnioski z nadzoru, diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz ewaluacji wewnętrznej:
III. Wypis z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
IV. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
1.Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
2.Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
3.Podjęcie działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga, terapeutę.
Na podstawie raportu z w/w ewaluacji, wniosków z nadzoru, wniosków z diagnozy, priorytetów MEN przeprowadzona została modyfikacja Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego na rok szkolny 2021/2022 o następujące działania:
A.
Zwrócić
uwagę na realizację:
I Zwyczaje, tradycja, samorządność szkoły
4.Podtrzymywanie tradycji, przekazywanie wartości patriotycznych i obywatelskich.
5.Podejmowanie działań mających na celu promowanie placówki w środowisku.
|
S, I
S |
Przygotowanie uroczystości szkolnych związanych z Dniem Edukacji Narodowej, Świętem Niepodległości, spotkań wigilijnych, Dni Otartych, pożegnaniem absolwentów (Ostatni Dzwonek).
Przedstawienie sylwetki Patrona Szkoły. Konkurs Wiedzy o Życiu i Działalności Stanisława Mikołajczyka.
Organizacja Dni Otwartych Szkoły dla kandydatów SP, |
Nauczyciele zgodnie z planem pracy szkoły
Nauczyciele historii
dyrekcja nauczyciele |
cały rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - osobiście angażuje się w życie szkoły
- zna przeszłość historyczną miejscowości, regionu, kraju
- dostrzega wkład i związek wydarzeń lokalnych z dziejami ojczystymi i europejskimi
- zna obrzędy, tradycje i zwyczaje rodzinne, regionalne
- kultywuje polskie tradycje |
IV Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1.Integracja uczniów warunkiem dobrego samopoczucia w środowisku szkolnym, wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów. 3. Integracja uczniów warunkiem wzajemnego porozumienia i nawiązania prawidłowych kontaktów.
|
S
S
S
S
S |
Zajęcia integracyjne w klasach pierwszych Diagnoza problemów w kl I. Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. Wycieczki klasowe
Uroczystości klasowe i szkolne
|
Pedagog,
wychowawcy
wychowawcy dyrekcja nauczyciele
|
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: -czuje się w szkole dobrze - utożsamia się z zespołem klasowym - buduje z kolegami poprawne relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu - z troską i empatią odnosi się do osoby niepełnosprawnej w klasie - zawiązują się przyjaźnie między kolegami i koleżankami z klasy
|
V Umiejętności uniwersalne
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji.
|
S
S
S
S
S |
1. Lekcje wychowawcze dotyczące przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązywania. 2. Przestrzeganie procedur postępowania z uczniem w sytuacjach kryzysowych wypracowanych przez szkołę.
|
Pedagog,
Dyrekcja
|
IX
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - potrafi rozwiązywać sytuacje trudne, - potrafi wartościować zachowanie swoje i innych
|
B. Wprowadzić nowy punkt 7 w brzmieniu:
IV. Zdrowy styl życia
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
7. Wsparcie uczniów w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej, przeciwdziałanie negatywnym skutkom sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią. |
I |
Zajęcia z wychowawcą mające na celu wsparcie uczniów po powrocie do szkół po zdalnym nauczaniu. Zajęcia warsztatowe z pedagogiem i psychologiem.
|
wychowawcy
pedagog/ psycholog |
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń - ma poczucie opieki po powrocie do szkoły - wie jak reagować w sytuacjach kryzysowych
|
C. Zintensyfikować działania
II Kultura osobista i budowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
1. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się ucznia. |
S
S
S |
1.Pokazywanie sposobów kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych (godziny wychowawcze, rozmowy z pedagogiem, różne sytuacje szkolne, lekcje przedmiotowe), przestrzeganie zasad savoir-vivre.
2.Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się uczniów w szkole.
3.Pokazywanie alternatywnych kulturalnych zachowań. 4. Lekcje wychowawcze dotyczące skutecznego porozumiewania się, przyczyn konfliktów i sposobów ich rozwiązania, asertywności, budowania poczucia własnej wartości. |
wszyscy pracownicy szkoły |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - zna savoir- vivre, tj. zasady, normy, formy grzecznościowe obowiązujące w grupie - potrafi kulturalnie zachować się w każdej sytuacji w szkole i poza nią
- w życiu codziennym stosuje zwroty grzecznościowe - pracuje nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru - przestrzega norm współżycia społecznego |
III. Równe szanse startu życiowego młodzieży
Zadania |
Sfera |
Formy realizacji |
Realizator działań |
Termin |
Efekty działań wychowawczych |
11. Umożliwianie uczniom szerokiego dostępu do wiedzy i informacji, rozwijanie kompetencji informatycznych. |
I |
1.Stosowanie technik multimedialnych i aktywizujących metod nauczania.
2. Przeprowadzanie doświadczeń naukowych jako istotnego elementu lekcji chemii, fizyki czy biologii.
3. Dostęp do pomocy książkowych, multimedialnych i nowości wydawniczych w szkolnej bibliotece. 4. Lekcje wychowawcze na temat współczesnych zagrożeń, uzależnień od komputera, telefonu, itp.
|
nauczyciele
nauczyciele
bibliotekarz |
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny
rok szkolny |
Uczeń: - korzysta z technologii komputerowych i technik multimedialnych,
- swobodnie wyszukuje potrzebne materiały, - swobodnie rozwija zainteresowania i zdolności, - poznaje kulturę innych narodów -korzysta z zasobów biblioteki szkolnej - jest świadomy zagrożeń wynikających z korzystania ze środków masowego przekazu |